نگاه خانوم

مد از منظر جامعه شناختی و روانشناسی

سمیه تاج الدین
نگاه خانوم

مد از منظر جامعه شناختی و روانشناسی

قبل از اینکه مقوله‌ی‌ مد را از نظر جامعه شناختی و روانشناسی به اختصار مورد بررسی قرار دهم، به این نکته اشاره می‌کنم که شیک پوشی، تنوع پوشش و رنگ برای جامعه نشاط آور است. به هیچ وجه با مد گرایی ارتباطی ندارد.

آنطور که به جامعه القا کرده‌اند، پیروی از مد می‌تواند نشانه‌ی تجدد، شیک بودن و به روز بودن باشد. این طرز فکر را پدیدآورندگان مد فقط به خاطر منافع شخصی که درآمدهای کلانی را برای آنان به ارمغان آورده است، دنبال می‌کنند. و در این راه از تبلیغات گسترده‌ای استفاده نموده‌اند و توانسته‌اند که جمعیت کثیری را به دنبال خود بکشانند. این بازار بسیار متنوع و پر سود، افراد و شرکت‌ها و بنگاه‌های سرمایه گذاری عظیمی را همراه خود کرده است.

مد از نظر روانشناسی و جامعه شناختی: افرادی جذب مدگرایی می‌شوند که در درجه‌ی اول از نظر مالی در سطوح بالاتری قرار دارند که متأسفانه اکثر دیدگاه‌های‌شان نظری و کوتاه مدت است که عاری از منطق و علم و عقل است.

وقتی این افراد با مد از خانه بیرون می‌زنند، می‌خواهند با این نوع جلوه کردن‌ها تجدد و مرفه بودن و به روز بودن خود را به رخ دیگران بکشند. چرا که بر این باورند با نشان دادن تغییرات چهره و شکل ظاهری خود می‌توانند جامعه را تحت تأثیر قرار دهند.

جالب اینکه افراد مستعدی هستند که با دیدن این صحنه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند و به هر قیمتی در صدد پیروی از آنان برمی‌آیند. افرادی که از مد پیروی می‌کنند خود مشوق افرادی از این دست می‌شوند. همین باعث می‌شود که هر روز افراد بیشتری به این نوع نگرش روی آورند. در نتیجه فساد و تباهی افزایش پیدا می‌کند.  

تبلیغات فراوان از همه طرف، به خصوص تبلیغات تلویزیونی، سعی می‌کنند جایگاه افراد مدپرست را از دیگران جدا کنند و در سطح بالاتری قرار دهند که این جای بسی تأسف است که علم و فرهنگ جایگاه والایش را در میان جامعه از دست می‌دهد.

این تبلیغات در همه جا رسوخ کرده است تا آنجا که در مراکز فرهنگی سطح بالا و جوایز اسکار، فرش قرمز همه را به لجن کشیده است. فرهنگ و ادب با این طرز تفکر منافات دارد و آن مراسم جایزه دار را نمایشی مضحک می‌داند.

فیلسوف و دانشمند بزرگ فرهنگ و ادب فارسی - سعدی بزرگوار تحت شعری این موضوع را به زیبایی بیان نموده است:

تن آدمی شریف است به جان آدمیت

نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

در رابطه با سؤال جنابعالی به عرض می‌رسانم که شخصیت، با کلاس بودن و به روز بودن، به طرز فکر و دانش بستگی دارد. همین که شما خود را در مقابل آینه‌ی وجدان و قضاوت قرار داده‌اید، نشان از دانایی شماست.

به عقیده‌ی من به جای اینکه فرد خود را برای این فرم لباس و اشکال که هر دم می‌خواهند مردم را چون عروسکی مصنوعی به جامعه نشان دهند، اگر رفتار و افکار مدگرایان را مورد قضاوت قرار دهد، نگاهش تغییر پیدا می‌کند. آنگاه متوجه می‌شود افراد زیادی مثل خود او هستند که به جای دنباله‌روی از مد، افکارشان هر روز تازه به تازه می‌شود و جان‌شان تازه‌تر می‌گردد. هر روز تمیزتر و شیک‌تر از خانه بیرون می‌آیند.

در پایان پیروی از مد اعتیاد آور است. آدمی را از فکرهای والا، به طور کلی از تفکر وامی‌دارد. در نتیجه آدمی سطحی نگر و ساده اندیش می‌شود.

درود بر شما که می‌پرسید و بهترین جواب را انتخاب می‌کنید. حال می‌توانید این سؤال را از خود بپرسید : "آیا فردی که در عین شیک پوشی، مشتاق خواندن بهترین آثار و تماشای فیلم‌های ماندگار است می‌تواند به دنبال چند متر پارچه‌ی بی مقدار این موهبت را از خود دور کند؟"

دکتر علی اکبر دولت آبادی روانشناس بالینی  و دکترای تأثیر عرفان به عنوان شاخه‌ای از روانشناسی در پزشکی تکمیلی از دانشگاه آیوه آمریکا

استفاده از متن فوق با ذکر منبع بلامانع است.


موضوعات مرتبط: روانشناسی ، دکتر علی اکبر دولت آبادی، روانشناس
برچسب‌ها: روانشناسی , علی اکبر دولت آبادی

تاريخ : دوشنبه دوم تیر ۱۳۹۹ | 11:39 | نویسنده : سمیه تاج الدین |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.